Direktlänk till inlägg 23 september 2016

Projektledare och stress...

Av Catten - 23 september 2016 22:52



Det här inlägget är egentligen riktat till en speciell vän till mig, men jag tänker att det finns flera som kan "behöva" det....


Det hela började med ett (i det här sammanhanget) ganska ovidkommande inlägg i en grupp på Facebook, där jag var ovanligt outspoken om mitt mående, både fysiskt och psykiskt, tidigare och nu. Inlägget följdes upp med en fråga i chatten och så var vår diskussion igång. Personen ifråga är en människa med många kloka tankar och funderingar, men de flyger så snabbt i chatbubblorna att jag inte riktigt hinner med.....och ja, jag kan såklart inte ge svar som i "rätt svar" på alla de där funderingarna men eftersom de delas med mig känner jag att jag gärna vill kunna ge nån form av respons på dem. Inte för att det förväntas av mig utan för att det är en person och en diskussion som jag uppskattar och därför vill reflektera kring. 


För jag vet ju att de här tankarna kommer inte ut riktigt var som helst, det känns som ett förtroende som jag vill förvalta och som sagt, ge rättvis respons på. Som det visar sig så har vi tydligen inte riktigt samma syn på det, personen säger att hen "är van vid att folk inte hinner med" och då funderar jag ju spontant på vad det då är för syfte att kommunicera? Eller nej, nu var jag hård. Visst kan det finnas ett syfte att skriva, men det blir inte kommunikation i den bemärkelsen, då blir det mer att skriva av sig. Och det är ju alldeles ypperligt, det är ju det jag gör här och nu så det rackar jag verkligen inte ned på! Det enda som kan bli lite opraktiskt med att göra det i en chat, med ett par meningar i varje bubbla är att mottagaren blir stressad, dels av plingandet och dels av att inte hinna svara - och det var just det som hände mig idag...men det problemet äger ju jag och det var inte det jag skulle skriva om heller    


Nä, det som var aktuellt var det här med stress och press, att inte riktigt hinna med sig själv. Jag vet att det finns de som tycker att det är lätt för mig, som lever ensam och har utflugna barn...men å andra sidan har det ju inte alltid varit så, och jag tänker att det ibland kanske kan vara enklare att se strukturer när en har fått lite distans och perspektiv på dem. Som det här med vem som gör vad hemma.....den gamla stötestenen! Det finns en mycket intressant bok av Gunilla Bergensten som heter "Familjens projektledare säger upp sig" som behandlar just det här...att den ena föräldern generöst erbjuder sig att köra lilla Kim till fotbollsmatchen/Robin till scoutlägret/Mika till hockeycupen så att den andra föräldern får "en dag för sig själv". Jomen det är väl fint?


Det kan det ju absolut vara, men vad innebär egentligen den där körningen - jo, att föräldern ifråga tillbringar hela dagen/helgen borta från det gemensamma hushållet och de sysslor som vilken normal barnfamilj som helst ofta har att ta itu med på helgen...och att rent praktiskt köra x antal mil är väl föga betungnde om en betänker att det inte så sällan är den där föräldern som "fått en ledig dag" som haft ansvar för att:


barnet ifråga ätit middag/kvällsmat kvällen innan (och kanske både handlat och lagat maten)

samt gått och lagt sig i hyfsad tid

sett till att nödvändiga tränings/lägerattiraljer är tvättade

att ovan nämnda attiraljer är nedpackade

att barnet kommer upp på morgonen

samt äter någon form av frukost (och kanske även handlat och tillagat denna)

att medlemsavgifter är betalda

att träningskläder/uniformer köpts in

att det fanns grejer hemma till en matsäck, och att den packats ned

kör till alla träningar/möten för övrigt under terminen

hämtar syskon/handlar/tankar bilen på väg till och ifrån ovan nämnda träningar/möten


och så vidare - detta var bara en liten beskrivning ;)


Jag har varit en där föräldern som har "fått" stanna hemma och avkrävts nån jäkla tacksamhet för det.....och har, precis som min vän, då genast börjat fundera på vad jag ska göra...prestera...och ofta hamnat i att göra något för någon annan. Allt ifrån att hälsa på nån sjuk gamling till att hjälpa någon med att flytta, eller vara taxi med min gamla skrotbil, eller handla något åt någon annan. Eller "roa mig på hemmaplan" med att ägna min "lediga dag" åt att "komma ikapp" med tvätt och städ och tömma altanen inför hösten eller köra in några extra kärror ved. När jag borde ha chillat, tagit sovmorgon eller åtminstone somnat om, suttit länge med en god bok och en kopp te, funderat på vad JAG vill göra, OM jag ens vill göra något - kanske det är good enough att rulla in sig i filten och fortsätta dricka te och läsa bok, eller sova, eller chilla - hela långa dagen?


Det är inte lätt, det säger jag verkligen inte, men det är tänkvärt och förmodligen en vinst inför framtiden att klura lite i de här banorna och jag hoppas så innerligt att jag inte sårat någon med mina ord - det har inte varit min intention och om så är fallet ber jag om ursäkt  Fem chatbubblor i rycket är okej även i framtiden, jag ska förhålla mig till det också, jag lovar!!!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards