Direktlänk till inlägg 5 juni 2012

Jag har ju alldeles glömt.....

Av Catten - 5 juni 2012 21:14



bort att rapportera att jag slutat snusa!


Bara sådärheltappropå faktiskt.


Eller nä, inte riktigt. Jag hade i ärlighetens namn funderat ett tag på hur onödigt mycket pengar det faktiskt kostar att snusa. Inte lika mycket som det kostade att röka, men inte så lite som att låta bli. För några år sedan när jag gick från att röka till att snusa tyckte jag att jag var rätt smart. Det fanns en del vinster, både hälsomässiga och rent krasst ekonomiska. Och ärligt talat tyckte jag att det var bra mycket coolare att snusa än att röka.....som om jag vore nån jämrans fjortis liksom?


Som 40plussare borde jag ju liksom veta bättre, så  i påskhelgen bestämde jag mig för att sluta snusa. Bara så där. Cold turkey brukar det visst kallas när man tvärslutar med en drog - och för mig är/var snus en drog. Jag kände att för mig är tvärslut det enda sätt som finns, jag tvivlar inte ett dugg på att tuggummi, spray och allt annat vad det nu finns kan vara riktigt bra hjälpedel, men jag tvivlar inte heller inte en enda sekund på att jag skulle bli exakt lika beroende av snus-substitutet som av snuset i sig - och då har jag ju knappast vunnit något. Snarare förlorat ekonomiskt eftersom de här substituten inte på något sätt är billigare än snuset...


Så, nu är det typ 1½ månad sedan jag slutade.


Jag kan fortfarande känna ett rent enormt sjukt sug efter snus, i samma situationer som en rökare känner sug, dvs främst EFTER...typ efte maten...och efter, tja, gissa själv   Första veckorna kändes det som om ALLA i min omgivning snusade, jag såg snusdosor i folks nävar och prillor på väg in i munnar överallt...Men nu har det värsta lagt sig och även om det påstås att snusabstinens är värre än cigabstinens så är det absolut inte värre än att jag vissa dagar fullständigt glömmer bort att det inte är så länge sedan jag snusade.


Det finns faktiskt vissa fördelar med att vara envis som en röd gris: jag har lsutat snusa!!!

 
 
Sajberlena

Sajberlena

9 juni 2012 08:45

Men stort grattis till dig med!!! Och det sägs att det är svårare att sluta snusa än att sluta röka... Fatta att du gjort BÅDA! :D

http://sajberlena.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

T

10 juni 2012 08:19

Ja det är otroligt imponerande hur du bara kan sluta så,jag får panik om jag går en meter hemifrån utan en dosa i fickan .
puss

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catten - 12 januari 2021 20:59

vad svårt det är ibland att komma till skott med att skriva, trots att det finns massor som jag behöver skriva av mig? Den 4:e fick jag besked om att jag har ny chef till 100% som ska ge mig uppdrag på 60% och att min fd chef har 40% av min tid. ...

Av Catten - 1 januari 2021 20:18

med komplett fullt upp. Nytt uppdrag samt därmed sammanhängande utbildning på jobbet, flytt till en betydligt bättre lägenhet men även besiktningar och extraaktiviteter, jul- och nyårsfirande med restriktioner, pappa som utsatts för bedrägeriförs...

Av Catten - 23 november 2020 13:52

om man precis kan kalla det för "bostadskarriär" när man flyttar från hyrestvåa till hyrestvåa? Men för mig personligen känns det ändå så, främst för att jag flyttar från tredje våningen med dyr utomhusparkering "i mån av plats" till marklägenhet med...

Av Catten - 19 november 2020 16:13

aldrig gjort anspråk på att vara ofelbar. Tvärtom är jag ofta medveten om att jag "borde" gjort annorlunda, bättre, mer, högre osv nästan av födsel och ohejdad vana. Därför blir jag nog lite extra stött när en person som jag en gång stod mycket n...

Av Catten - 8 november 2020 17:25


så innerligt tråkigt och oerhört opraktiskt att vara i isolering i väntan på provsvar. Mest opraktiskt var onekligen att jag hade typ ingen mat hemma, så igår satt jag och funderade ut att om jag åkte till affären strax innan den stängde vid 22, ...

Presentation


Fortfarande lurvig - och rund igen:)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards